Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Marianowo
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr XXXVIII/229/06 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marianowo


Uchwała Nr XXXVIII/229/06

Rady Gminy w Marianowie

z dnia 28 września 2006 roku

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marianowo.

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2001 Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz.1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z 2006 r. Nr 144, poz. 1042) uchwala się, co następuje:

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY MARIANOWO

Rozdział I

Postanowienie ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marianowo, zwany dalej „Regulaminem”, ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marianowo.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie o utrzymaniu czystości i porządku - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.);

2) ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628, z późn. zmianami);

3) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie wydane przez Wójta Gminy Marianowo na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

4) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

5) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

6) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoje wymiary lub masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach (np. sprzęt AGD i RTV - lodówki, kuchenki gazowe, telewizory; wyposażenie mieszkań - meble, zlewy, umywalki itp.);

7) odpadach komunalnych ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów (takie jak odpady organiczne pochodzące z gospodarstwa domowego, papier i kartony itp.);

8) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcje odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;

9) odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych w ustawie o odpadach;

10) pojemnikach do zbierania odpadów - należy przez to rozumieć zamykane pojemniki lub kontenery, wykonane z ocynkowanej blachy stalowej lub z tworzyw sztucznych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy oraz kosze uliczne;

11) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właściciela, współwłaściciela, użytkownika wieczystego, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;

12) zbieraniu odpadów - należy przez to rozumieć każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc ich odzysku lub unieszkodliwienia;

13) zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

14) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza (np. psy, kot, szynszyle, chomiki, żółwie, węże, papugi, kanarki itp.);

15) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych (np. konie, bydło, trzoda chlewna, kozy, owce, drób i inne);

16) stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służących do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia.

ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3.1. Właściciele nieruchomości oraz najemcy/właściciele lokali zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarnego i porządkowego na terenie nieruchomości, w szczególności właściciele zobowiązani są do:

1) przyłączenia nieruchomości do nowej sieci kanalizacyjnej w terminie 12 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

2) prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów surowcowych powstałych na terenie nieruchomości:

  1. szkła i stłuczki szklanej,

  2. papieru i makulatury,

  3. odpadów z tworzyw sztucznych,

  4. odpadów ulegających biodegradacji (w tym zielonych);

3) usuwania z terenu nieruchomości wraków pojazdów samochodowych, odpadów wielkogabarytowych i innych przedmiotów zanieczyszczających i szpecących nieruchomość;

4) dbania o ład i estetykę na terenie nieruchomości, uzupełniania ubytków elementów elewacji budynków i budowli, utrzymywania w dobrym stanie technicznym i estetycznym ogrodzenia, placów postojowych i innych urządzeń budowlanych w szczególności widocznych od strony ulicy i innych ciągów komunikacyjnych;

5) dbania o czystość na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości, nie dopuszczając do jego zanieczyszczenia odpadami;

6) usuwania z chodnika bezpośrednio położonego przy granicy nieruchomości śniegu, śliskości oraz błota na całej jego długości, przy czym piasek lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania; zakazuje się stosowania popiołu i żużlu oraz środków chemicznych działających szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa;

7) odśnieżania i odlodzenia dojść i dojazdów do obiektów, znajdujących się na terenie nieruchomości, jeżeli służą one do użytku publicznego;

8) odgarniania śniegu, lodu lub błota w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;

9) usuwania na bieżąco sopli i nawisów z dachu, stwarzających zagrożenie dla przechodniów;

10) pielęgnowania i utrzymywania estetycznego wyglądu terenów zielonych, ogrodów, kwietników oraz klombów należących do właściciela nieruchomości.

2. Za utrzymanie porządku i czystości w pasie drogowym oraz za zimowe utrzymanie jezdni z wyłączeniem chodników położonych bezpośrednio przy nieruchomości odpowiada zarządca drogi.

3. Do zarządcy drogi należy zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego przeznaczonych i utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

4. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne. W szczególności dotyczy to:

  1. odpadów medycznych lub weterynaryjnych, powstających w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych;

  2. odpadów niebezpiecznych.

§ 4. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) utrzymywanie nieruchomości niezabudowanych w stanie wolnym od zachwaszczenia;

2) utrzymywanie w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia;

3) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków;

4) gromadzenie obornika na nieprzepuszczalnym podłożu i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w szczelnych zbiornikach w miejscach spełniających wymogi określone w odrębnych przepisach.

§ 5.1. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych, z zastrzeżeniem ust. 2 poza myjniami i warsztatami naprawczymi dozwolone są z zachowaniem następujących warunków:

1) może się odbywać wyłącznie w obrębie nieruchomości i za zgodą właściciela nieruchomości;

2) powstające ścieki zawierające szkodliwe substancje nie ulegające biodegradacji nie mogą być odprowadzone bezpośrednio do ziemi lub zbiorników wodnych, lecz gromadzone w odpowiednich zbiornikach i przekazane do utylizacji;

3) powstające odpady z napraw i regulacji pojazdów samochodowych będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.

2. Zabrania się prowadzenia poza warsztatami naprawczymi napraw o charakterze blacharsko lakierniczym.

§ 6.1. Powstające na terenie nieruchomości odpady ulegające biodegradacji mogą być gromadzone oddzielnie oraz przekazane uprawnionemu podmiotowi.

2. Z obowiązku o którym mowa w ust. 1 zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie.

3. Tworzenie kompostowników nie może stanowić uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.

4. Na terenie gminy dopuszcza się kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby lub spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza urządzeniami i instalacjami do tego przewidzianymi o ile nie narusza to odrębnych przepisów.

§ 7.1. W celu zagospodarowania możliwie największej ilości surowców wtórnych, podmioty uprawnione w porozumieniu z właścicielem nieruchomości, mogą ustawiać specjalne pojemniki w odpowiednim kolorze z napisem, przeznaczone do selektywnej zbiórki surowców wtórnych wg rodzajów. Częstotliwość wywozu surowców wtórnych jest uzależniona od napełnienia tych pojemników.

2. Dopuszcza się stosowanie do selektywnej zbiórki odpadów worki z tworzywa sztucznego przy zachowaniu wynikającej z § 10 ust. 5 kolorystyki i oznaczeń.

§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oznaczenia nieruchomości przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu tablic informacyjnych z numerem porządkowym nieruchomości oraz nazwą ulicy oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd.

§ 9. Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1) umieszczania plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego nie przeznaczonych;

2) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych;

3) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

4) opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości bez korzystania z usług podmiotu uprawnionego;

5) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków; za wyjątkiem drewna używanego do celów energetycznych;

6) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt.

ROZDZIAŁ III

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych.

§ 10.1. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w zamykane pojemniki, kontenery i worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości przez zakup takich urządzeń lub wydzierżawienie od podmiotu uprawnionego do odbioru odpadów lub inny sposób ustalony w drodze umowy z tym podmiotem.

2. Odpady komunalne można gromadzić w zamykanych pojemnikach o pojemności min. 110 l dla zabudowy jednorodzinnej a dla zabudowy wielorodzinnej min. 1100 l oraz kontenerach od 5 m3.

3. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób aby opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych.

4. Do zbiórki odpadów komunalnych przy drogach publicznych, na przystankach komunikacji publicznej oraz innych terenach użytku publicznego służą kosze uliczne. Kosze uliczne winny być trwałe (betonowe, metalowe, tworzyw sztucznych), o pojemności nie mniejszej niż 30 l. Kosze uliczne winny być ustawione zgodnie z następującymi zasadami:

1) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekroczyć 150 m;

2) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeżeli jej nie ma - to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

3) na peronach odległość między koszami nie może przekroczyć 50 m.

5. Do selektywnego gromadzenia odpadów w miejscach publicznych należy stosować pojemniki o następujących ujednoliconych kolorach i pojemnościach:

1) niebieskim z przeznaczeniem na makulaturę o pojemności min. 0,8 m3.

2) żółtym z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne o pojemności min. 0,8 m3,

3) biały z przeznaczeniem na szkło o pojemności min. 0,8 m3,

4) brązowym z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji min. 0,8 m3.

6. Odpady komunalne niebezpieczne, a także grożące skażeniem lub zakażeniem oraz inne szczególnie szkodliwe należy gromadzić w odrębnych pojemnikach o kolorze czerwonym. Wymagania, jakim powinny odpowiadać takie pojemniki i zasady usuwania tych pojemników określają odrębne przepisy.

7. Pojemniki do zbierania odpadów winny posiadać logo lub nazwę przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.

§ 11.1. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w zamykanych pojemnikach o pojemności min. 110 l dla zabudowy jednorodzinnej a dla zabudowy wielorodzinnej min. 1100 l.

2. Zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu.

3. Prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb dostosowanych do dwutygodniowego cyklu odbioru na terenach wsi. W przypadku lokali handlowych i gastronomicznych dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego kosza ulicznego na odpady.

4. Do zbierania wyjątkowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą w uzasadnionych przypadkach być używane odpowiednio oznaczone worki foliowe.

§ 12.1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymania pojemników do zbierania odpadów w należytym stanie technicznym oraz sanitarnym, poprzez okresowe mycie i dezynfekcję, oraz niedopuszczanie do ich przepełnienia.

2. W przypadku braku warunków technicznych i organizacyjnych do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 przez właściciela, zobowiązuje się go do zlecenia usług w tej mierze uprawnionemu podmiotowi zajmującemu się odbiorem odpadów.

3. Zabrania się wrzucania do pojemnika na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, odpadów niebezpiecznych, medycznych oraz spalania w nich jakichkolwiek odpadów.

4. Do pojemników na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową zabrania się wrzucać: opakowania z zawartością, np. z żywnością, wapnem, cementem, kalkę techniczną, prospekty, foliowane i lakierowane katalogi.

5. Do pojemników na opakowania szklane zabrania się wrzucać: ceramikę, lustra, szklane opakowania farmaceutyczne, chemiczne z pozostałościami zawartości, szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone), szyby samochodowe.

6. Do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać: tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie, opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach.

§ 13.1. Pojemniki należy umieszczać w granicach nieruchomości w miejscu:

1) trwale oznaczonym;

2) posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody i błota;

3) łatwo dostępnym dla innych użytkowników i dla pracowników podmiotu uprawnionego;

4) w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. Właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać miejsce umieszczania pojemników w czystości i porządku.

3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca umieszczania pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

4. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

§ 14.1. Odpady komunalne wielkogabarytowe, które nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania, powinny być gromadzone w miejscu wydzielonym na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystanie z nieruchomości i usuwane możliwie jak najszybciej przez uprawniony podmiot, na indywidualne zgłoszenie właściciela nieruchomości.

2. Odpady powstałe w wyniku robót remontowych (np. gruz) należy gromadzić w odrębnych pojemnikach, w sposób nie powodujący pylenia i usuwać na bieżąco.

3. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego, w celu opróżnienia.

§ 15. Organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do utrzymania porządku i czystości poprzez wyposażenie miejsca, na którym ona się odbywa w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych, w ilości dostosowanej do liczby osób uczestniczących w imprezach oraz przenośnych sanitariatów. Organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na dostarczenie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie bezpośrednio po zakończeniu imprezy.

ROZDZIAŁ IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 16. Ustanawia się następujące obowiązki w zakresie podpisywania umów:

1) właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych;

2) właściciele nieruchomości są zobowiązani, w celu umożliwienia przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego, zgodnej ze stanem ewidencji ludności, liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości lub, gdy stan faktyczny różni się od niej , oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynie;.

3) Właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą lub instytucje, zobowiązani są do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego informacji umożliwiających, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie, obliczenie zapotrzebowania na pojemniki i przygotowanie treści umowy;

4) właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do podpisania w terminie dwóch tygodni od dnia wejścia w życie niniejszego Regulaminu, z podmiotem uprawnionym umowy, na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnienie osadnika oczyszczalni przydomowej.

§ 17.1. Wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez wójta lub osoby działające z jego upoważnienia.

2. Właściciele nieruchomości, przy wykonywaniu obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych zobowiązani są do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez podmiot uprawniony, przez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi.

3. Sprawdzanie przez osoby uprawnione wykonywania obowiązku opróżniania zbiorników bezodpływowych dokonywane jest w oparciu o wskazania licznika poboru wody lub, gdy brak licznika, w oparciu o normy, które wynikają z treści rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia norm zużycia wody (Dz. U. z 2002 r. Nr 8, poz. 70).

4. Właściciele nieruchomości, zużywający wodę na potrzeby gospodarstwa rolnego lub terenów zielonych na nieruchomości i w związku z tym nieodprowadzający jej do zbiorników bezodpływowych, powinni zainstalować odrębne liczniki do pomiaru zużycia wody na potrzeby bytowe.

5. Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest zobowiązany przechowywać przez okres
1 roku.

§ 18. Częstotliwość pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) w celu zapewnienia właściwego stanu sanitarno-higienicznego, częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości powinna być dostosowana do ilości odpadów, nie może jednak wynosić mniej niż 1 raz na cztery tygodnie;

2) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

a) na obszarach wiejskich - raz na cztery tygodnie,

b) niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych określonych wyżej, zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię,

c) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu,

d) właściciele sklepów, punktów gastronomicznych lub usługowych obowiązani są do ustawienia koszy ulicznych na odpady przed użytkowanymi lokalami i zapewnienia ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, nie rzadziej jednak niż raz w tygodniu,

e) organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy;

3) właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiorników, wynikający z ich przepełnienia;

4) usuwanie z terenu nieruchomości odpadów wielkogabarytowych winno odbywać się zgodnie z harmonogramem uzgodnionym z podmiotem uprawnionym na indywidualne zgłoszenie właściciela nieruchomości w cyklu półrocznym;

5) usuwanie pryzm śniegu i lodu z oczyszczonych chodników i przystanków autobusowych odbywa się w miarę potrzeb;

6) w okresach intensywnego opadania liści zgromadzone odpady winny być usuwane niezwłocznie;

7) ustala się częstotliwość usuwania selektywnie zebranych odpadów, z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie, nie rzadziej niż raz na miesiąc za wyjątkiem odpadów ulegających biodegradacji, które należy odbierać raz na dwa tygodnie;

8) ustala się częstotliwość odbioru wyselekcjonowanych odpadów komunalnych niebezpiecznych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku;

9) dopuszcza się możliwość wywozu odpadów przez podmioty uprawnione, na indywidualne zgłoszenie.

§ 19. Ustala się zasady pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić pojemnik wypełniony odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla podmiotu uprawnionego. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;

2) odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione w terminie uzgodnionym z podmiotem uprawnionym na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej;

3) wyselekcjonowane odpady budowlane muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystanie z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej;

4) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być zrealizowane w okresie 36 godzin od złożenia zamówienia;

5) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji; instrukcja taka powinna być przedłożona po oddaniu do eksploatacji instalacji oraz każdorazowo na żądanie organu gminy;

6) do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych i ulegających biodegradacji należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych samochodów asenizacyjnych;

7) do odbierania odpadów budowlanych i zielonych można używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów lub skrzyniowych; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

8) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć;

9) podmiot uprawniony ma obowiązek umieścić na pojazdach znaki identyfikacyjne.

§ 20.1. Zabrania się używania zawartości zbiorników bezodpływowych na potrzeby użyźniania gleby oraz wylewania ich zawartości na teren nieruchomości, odprowadzania nieczystości do cieków wodnych, urządzeń melioracyjnych, odwadniających drogi itp.

2. Odbiorca odpadów ma prawo odmowy usunięcia z nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych z odpadami niebezpiecznymi lub niedozwolonymi do przyjmowania w miejscu ich unieszkodliwienia lub wykorzystania.

3. Dopuszcza się wspólne ustawienie jednego kosza przez nie więcej niż trzech sąsiadujących przedsiębiorców.

ROADZIAŁ V

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczalnych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione.

§ 21.1. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1) do 31 grudnia 2010 r. do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;

2) do 31 grudnia 2013 r. do nie więcej niż 50 %;

3) do 31 grudnia 2020 r. do nie więcej niż 35 %, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 zrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości.

ROZDZIAŁ VI

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych

§ 22.1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

2. Prowadzenie hodowli zwierząt domowych w lokalach mieszkalnych budynków wielokondygnacyjnych wymaga zgody zarządcy nieruchomości i zachowania zasad określonych w niniejszym Regulaminie.

3. Zwierzęta domowe należy utrzymywać w sposób zachowujący wymagania sanitarne, gwarantujący właściwą opiekę i dozór. Właściciele (opiekunowie) zwierząt domowych ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.

4. Właściciele (opiekunowie) zwierząt domowych zobowiązani są zabezpieczyć miejsca ich przebywania przed samodzielnym opuszczeniem tych miejsc oraz zapewnić należyty dozór, szczególnie w sytuacji, gdy zwierzę nie jest uwiązane lub znajduje się w pomieszczeniu nie posiadającym zamknięcia albo na terenie nie posiadającym ogrodzenia.

5. W zabudowie jednorodzinnej i na terenach wiejskich w przypadku utrzymywania psa na terenie nieruchomości, na jego ogrodzeniu w miejscu widocznym należy umieścić tabliczkę ostrzegającą przed psem, z napisem:

„Uwaga pies”.

6. Właściciele (opiekunowie) zwierząt zobowiązani są do niezwłocznego usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń w miejscach służących do użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki itp. oraz z klatek schodowych i innych pomieszczeń służących do wspólnego użytku.

7. Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt:

1) do placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów użytku publicznego (jeżeli wynika to z wyraźnego oznakowania);

2) na terenach placów zabaw i gier dla dzieci;

3) na tereny plaż i kąpielisk.

8. Przepisy ust. 6 i 7 nie stosuje się do psów - przewodników osób niewidomych.

§ 23.1. Osoba wyprowadzająca psa w miejscu publicznym zobowiązana jest prowadzić go na smyczy, a w przypadku psów rasy uznawanej za agresywną lub psów w inny sposób zagrażających otoczeniu - również w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpiecznej kontroli nad jego zachowaniem.

2. Zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w warunkach nieprzystosowanych dla zwierząt oraz postępowania z nimi w sposób niehumanitarny, jak bicie, głodzenie, okaleczenie, porzucenie itp.

3. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach określonych przez przewoźnika.

4. Osoby utrzymujące psy są zobowiązane:

1) oznakować psa przez zawieszenie przy obroży informacji zawierającej nazwisko i adres właściciela;

2) poddawać obowiązkowym szczepieniom przeciwko wściekliźnie psy, które ukończyły 3 miesiąc życia;

3) okazywać na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, upoważnionych pracowników Urzędu Gminy zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu.

5. Utrzymywanie psa lub prowadzenie hodowli psów rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia organu Gminy zgodnie z odrębnymi przepisami.

6. Psy bez wymaganego znaku identyfikacyjnego, pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne i chwytane oraz odprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 24. Zwierzęta padłe powinny być zgłoszone przez właściciela do zakładu utylizacji lub do Urzędu Gminy, jeśli nie można ustalić tożsamości osoby utrzymującej padłe zwierzę

ROZDZIAŁ VII

Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 25. Na terenie wyłączonym z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie w tym ptactwo mogą być utrzymywane pod warunkiem:

1) powstające odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane w sposób zgodny z ustawą o odpadach i niniejszym Regulaminem, jak również nie będą powodowały zanieczyszczenia nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

2) hodowla nie będzie powodowała dla innych osób zamieszkujących te nieruchomości i nieruchomości sąsiednie uciążliwości takich jak hałas, odory czy podobne;

3) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych;

4) w przypadku przemieszczania zwierząt gospodarskich, ich właściciel obowiązany jest do usuwania zanieczyszczeń - odchodów z terenów publicznych.

ROZDZIAŁ VIII

Zasady wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 26.1. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację w każdym przypadku wystąpienia plagi gryzoni.

2. Wójt Gminy Marianowo w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem sanitarnym określa termin i wyznacza obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji.

3. Obowiązkowi deratyzacji podlegają:

1) obszary zabudowy wielorodzinnej;

2) budynki użyteczności publicznej;

3) placówki gastronomiczne, zakłady produkujące żywność, placówki handlu artykułami spożywczymi;

4) tereny składowania odpadów.

4. Obowiązkową deratyzację należy przeprowadzać co najmniej raz w roku.

5. Uczestnicy akcji deratyzacji w terminie dwóch tygodni od jej zakończenia, są zobowiązani złożyć na piśmie sprawozdanie Wójtowi gminy Marianowo.

6. Koszty deratyzacji ponosi właściciel nieruchomości.

7. W miarę potrzeby mogą być prowadzone akcje deratyzacyjne:

1) okresowe - terminarz będzie podawany do publicznej wiadomości;

2) ciągłe - nałożony obowiązek na użytkowników w zależności od stanu zagrożenia.

ROZDZIAŁ IX

Postanowienia końcowe

§ 27.1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, ustawy o odpadach oraz inne obowiązujące w zakresie objętym niniejszym Regulaminem.

2. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Marianowo.

3. Kontrolujący przestrzeganie Regulaminu mają prawo w szczególności do:

1) sprawdzania dokumentów, których posiadanie jest wymagane niniejszym Regulaminem;

2) wzywania zobowiązanych do stawienia się w siedzibie kontrolującego w celu okazania dokumentów, o których wyżej mowa.

§ 28.1. Kto prowadzi działalność określoną w § 2 pkt. 3 niniejszego Regulaminu bez wymaganego zezwolenia podlega karze aresztu lub karze grzywny.

2. Kto nie wykonuje obowiązków wynikających z Regulaminu podlega karze grzywny.

§ 29. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Marianowo.

§ 30. Traci moc uchwała Nr VII/49/99 Rady Gminy w Marianowie z dnia 27 kwietnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Marianowo.

§ 31. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

1

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Maciej Krzyśko 11-10-2006 21:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 11-10-2006
Ostatnia aktualizacja: - 11-10-2006 21:36