herb BIP - Urząd Gminy Marianowo

www.marianowo.pl

STATUT GMINY MARIANOWO

Zacho.2003.40.641

2005-02-25                     zm.          Zacho.2005.19.323              § 1
2005-10-18                     zm.          Zacho.2005.77.1629            § 1
2008-03-08                     zm.          Zacho.2008.21.393              § 1
2009-12-03                     zm.          Zacho.2009.79.2077            § 1

 

UCHWAŁA Nr VI/46/2003
Rady Gminy Marianowo
z dnia 27 marca 2003 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Marianowo.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806) Rada Gminy Marianowo, co następuje:

§ 1. Uchwala Statut Gminy Marianowo, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr X/63/99 Rady Gminy w Marianowie z dnia 28 września 1999 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Marianowo (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 41, poz. 658; z 2000 r. Nr 20, poz. 230, Nr 26, poz. 305; z 2001 r. Nr 23, poz. 492 i Nr 38, poz. 899).

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i podlega podaniu do wiadomości publicznej na terenie Gminy Marianowo w formie obwieszczeń na tablicach informacyjnych w jednostkach pomocniczych i w Urzędzie Gminy w Marianowie.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

GMINY MARIANOWO

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

  1)  "Gminie" - należy przez to rozumieć "Gminę Marianowo",

  2)  "Statucie" - należy przez to rozumieć "Statut Gminy Marianowo",

  3)  "Radzie Gminy" - należy przez to rozumieć "Radę Gminy Marianowo",

  4)  "Przewodniczącym Rady" - należy przez to rozumieć "Przewodniczącego Rady Gminy Marianowo",

  5)  "Wiceprzewodniczącym Rady" - należy przez to rozumieć "Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Marianowo",

  6)  "Wójcie Gminy" - należy przez to rozumieć, "Wójta Gminy Marianowo",

  7)  "Urzędzie Gminy" - należy przez to rozumieć, "Urząd Gminy w Marianowie".

§ 2. Gmina Marianowo jest wspólnotą samorządową tworzoną przez osoby, które stale zamieszkują w jej granicach administracyjnych.

§ 3. Gmina Marianowo położona jest w województwie zachodniopomorskim i obejmuje obszar 102 km2.

§ 4. W skład Gminy wchodzą jednostki pomocnicze - sołectwa.

  1)  Czarnkowo,

  2)  Dalewo,

  3)  Dzwonowo, obejmujące miejscowości: Dzwonowo, Krzywiec, Kępy,

  4)  Gogolewo,

  5)  Marianowo, obejmujące miejscowości: Marianowo i Mariankowo,

  6)  Sulino,

  7)  Trąbki,

  8)  Wiechowo.

Rozdział II

1. ORGANY GMINY

§ 5. Siedzibą organów Gminy jest Marianowo.

§ 6. Organami gminy są Rada Gminy i Wójt Gminy.

§ 7. 1. Organem stanowiącym i kontrolującym jest Rada Gminy.

2. Organem wykonawczym jest Wójt Gminy.

§ 8. W skład Rady Gminy wchodzi 15 radnych.

2. RADA GMINY

§ 9. 1. Rada Gminy wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady i jednego Wiceprzewodniczącego Rady.

2. Zadaniem Przewodniczącego Rady jest wyłącznie organizowanie pracy Rady Gminy oraz prowadzenie obrad zgodnie z art. 19 ustawy o samorządzie gminnym.

3. SESJE RADY GMINY

§ 10. 1. Rada Gminy obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na sesjach, które mogą składać się z jednego lub z kilku posiedzeń.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Na ostatniej sesji w roku Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy uchwala ramowy plan pracy Rady Gminy na rok następny i sposób jego realizacji.

4. Rada Gminy może w każdym czasie dokonać zmian i uzupełnień planów pracy, o których mowa w ust. 3.

§ 11. 1. Sesje Rady Gminy odbywają się zgodnie z uchwalonym przez Radę Gminy rocznym planem pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Sesje Rady Gminy przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady, podając miejsce, dzień i godzinę otwarcia sesji oraz porządek obrad.

3. O terminie, miejscu i porządku obrad sesji, Przewodniczący Rady powiadamia radnych najpóźniej 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.

4. Zawiadomienie o sesji poświęconej uchwaleniu budżetu lub sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2 Rada Gminy może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnych tylko na początku obrad.

6. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w porozumieniu z Wójtem Gminy ustala listę osób zaproszonych na sesje.

7. Wójt Gminy obowiązany jest udzielić Radzie Gminy wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 12. Informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji podaje się do wiadomości publicznej przez wywieszenie na tablicach informacyjnych w sołectwach i w Urzędzie Gminy, najpóźniej na 3 dni przed terminem sesji.

§ 13. 1. Sesje Rady Gminy są jawne. Obradom może przysłuchiwać się publiczność jeżeli nie zakłóca to ich przebiegu.

2. Jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona, gdy ustawa tak stanowi.

§ 14. Dla rozpatrzenia spraw szczególnej rangi Przewodniczący Rady może zwołać sesje nadzwyczajne lub uroczyste.

§ 15. Rada Gminy obraduje w obecności co najmniej jej połowy ustawowego składu (quorum).

§ 16. 1. W przypadku braku quorum w trakcie obrad Rady Gminy, Przewodniczący obrad przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

2. Uchwały podjęte do czasu przerwania obrad określonych w ust. 1 zachowują moc.

3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem bez usprawiedliwienia odnotowuje się w protokole z sesji oraz podaje się do wiadomości mieszkańców gminy na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy i na tablicach informacyjnych we wszystkich miejscowościach na terenie gminy.

§ 17. 1. Sesje otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady.

2. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek co najmniej jednego radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu.

3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 można postanowić ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie Gminy właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.

§ 18. 1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności quorum, przy którym Rada Gminy może podejmować prawomocne uchwały.

2. Po stwierdzeniu quorum Przewodniczący Rady przedstawia Radzie Gminy porządek sesji.

3. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić radny lub Wójt Gminy.

4. Na wniosek Wójta Gminy Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad sesji projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Wójt Gminy, który projekt uchwały przedłożył Radzie Gminy najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji,

5. Porządek sesji Rady Gminy obejmuje w szczególności:

  1)  przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

  2)  informację Wójta Gminy o pracy Wójta Gminy od ostatniej sesji Rady Gminy,

  3)  zapytania radnych,

  4)  rozpatrzenie projektów uchwał Rady Gminy, podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

  5)  wolne wnioski,

  6)  ustalenie terminu następnej sesji Rady Gminy,

  7)  zamknięcie obrad.

6. Porządek sesji może obejmować sprawozdanie Wójta Gminy o wykonaniu uchwały Rady Gminy.

7. Porządek sesji może obejmować także sprawozdanie z działalności radnych i delegatów do związków gmin, których gmina jest członkiem, a także radnych będących członkami komisji innych niż stałe i doraźne Rady Gminy.

8. Informację, o której mowa w ust. 6, radni otrzymują w formie pisemnej najpóźniej w dniu sesji, przed jej rozpoczęciem.

§ 19. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad i czuwa nad sprawnym ich przebiegiem.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu w dyskusji według kolejności zgłoszeń, w przypadku, gdy konieczność zabrania głosu wiąże się z głosem przedmówcy może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący Rady czuwa nad zwięzłością wypowiedzi wystąpień radnych oraz osób, którym udzielił głosu.

4. Przewodniczący Rady odbiera głos dyskutantowi, który pomimo upomnień w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad bądź uniemożliwia prowadzenie obrad. Od decyzji przewodniczącego obrad przysługuje odwołanie do Rady Gminy. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

5. Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie lecz nie wygłoszone w trakcie obrad, informując o tym niezwłocznie Radę Gminy.

6. Przewodniczący Rady Gminy może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności w sprawach:

  1)  stwierdzenia quorum,

  2)  zmiany porządku obrad,

  3)  zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

  4)  zamknięcia listy mówców,

  5)  ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

  6)  ponownego przeliczenia głosów,

  7)  przestrzegania regulaminu obrad,

  8)  odroczenia lub zamknięcia dyskusji,

  9)  sprecyzowania wniosku lub uchwały,

10)  odesłania projektu uchwały do Komisji,

11)  zmian w sposobie przeprowadzenia głosowania,

12)  przerwania, odroczenia, lub zamknięcia posiedzenia.

7. Wnioski formalne, o których mowa w ust. 7 pkt 2 - 12 Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie Rady Gminy.

8. Przewodniczący Rady Gminy może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody Rady Gminy.

§ 20. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

  1)  Przewodniczący Rady Gminy,

  2)  stałe komisje Rady Gminy,

  3)  klub radnych,

  4)  grupa co najmniej 4 radnych,

  5)  Wójt Gminy.

§ 21. Projekt uchwały powinien zawierać:

  1)  tytuł (przedmiot) uchwały,

  2)  podstawę prawną,

  3)  zwięzłą regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

  4)  w miarę potrzeby określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

  5)  termin wejścia w życie uchwały.

§ 22. 1. Opracowany przez Wójta Gminy projekt uchwały Przewodniczący Rady kieruje do właściwych merytorycznie Komisji w celu zaopiniowania.

2. Zaopiniowany projekt uchwały umieszczany jest przez Przewodniczącego Rady Gminy w porządku obrad najbliższej lub następnej sesji.

3. Sposób postępowania przy uchwalaniu budżetu i jego zmian reguluje odrębna uchwała.

§ 23. 1. Po przedstawieniu projektu uchwały przez wnioskodawcę i opinii Komisji Przewodniczący Rady otwiera dyskusję.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady oznajmia, że Rada Gminy przystępuje do głosowania.

3. Od tej chwili można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 24. 1. Głosowanie nad projektem uchwały jest jawne.

2. Głosowanie tajne przeprowadza się, gdy ustawa tak stanowi.

§ 25. 1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy Wiceprzewodniczącego Rady, lub przy pomocy osoby wytypowanej przez Przewodniczącego Rady.

2. (1)Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki lub przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego i opatrzonych pieczęcią Rady Gminy.

3. O przeprowadzeniu głosowania jawnego imiennego decyduje Rada Gminy zwykłą większością głosów na wniosek 4 radnych. Przy głosowaniu imiennym radni wyczytywani w porządku alfabetycznym przez Przewodniczącego Rady opowiadają się "za", "przeciw" lub "wstrzymuję się". Sposób głosowania przez poszczególnych radnych odnotowuje się w protokole z sesji.

§ 26. 1. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana przez Radę Gminy Komisja Skrutacyjna.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują na opatrzonych pieczęcią rady gminy kartach do głosowania zawierających precyzyjnie postawione pytanie oraz rubryki z odpowiedziami: "za", "przeciw", "wstrzymuję się". Radny oddaje głos wpisując znak "X" w kratce z wolnym miejscem przy wybranej odpowiedzi.

§ 27. Za głosy ważne w głosowaniu tajnym uważa się tylko takie, które zostały złożone na kartkach określonych w § 26 ust. 2 i oddane jednoznacznie "za", "przeciw" albo "wstrzymuję się".

§ 28. 1. Wyniki głosowania tajnego przedstawia przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytując protokół, który wraz z kartami do głosowania stanowi załącznik do protokółu z sesji.

2. Przewodniczący Rady stwierdza wynik głosowania po odczytaniu protokółu Komisji Skrutacyjnej.

§ 29. 1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie Gminy poprawną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta. Jeżeli Przewodniczący Rady ma wątpliwości odnośnie sformułowania treści wniosku może zobowiązać wnioskodawcę do złożenia formalnego wniosku na piśmie.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad innymi wnioskami, a pozostałe w kolejności zgłoszeń. Jeśli zgłoszono kilka wersji tego samego wniosku, poprawkę przepisu uchwały, itp. wówczas Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie każdą wersję, z tym że każdy radny może głosować "za" tylko raz, może też wstrzymać się od głosu lub być przeciwny, w stosunku do wszystkich wersji. Za przyjętą wersję uznaje się tą, która otrzymała najwięcej głosów "za".

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący Rady zapytuje każdego kandydata, czy wyraża zgodę na kandydowanie, chyba że otrzyma pisemną zgodę kandydata, a następnie poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów.

§ 30. Uchwały Rady Gminy podpisuje Przewodniczący Rady, a w przypadku gdy Przewodniczący Rady był nieobecny na sesji, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący Rady.

§ 31. 1. Podjęte uchwały i załączniki opatruje się datą i kolejnym numerem uwzględniającym oznaczony cyframi rzymskimi numer sesji, kolejny numer uchwały oznaczony cyframi arabskimi oraz rok, w którym została podjęta.

2. Podjęte uchwały i załączniki są podpisywane długopisem koloru niebieskiego, pieczętowane czerwonym tuszem, a każda ze stron uchwały oraz załącznika parafowana.

§ 32. 1. Przebieg obrad sesji może być utrwalony, niezależnie od protokołu za pomocą aparatury utrwalającej obraz i dźwięk.

2. Po przyjęciu protokołu przez Radę Gminy utrwalony obraz lub dźwięk ulega likwidacji.

§ 33. 1. Z sesji Rady Gminy sporządzany jest protokół, w którym odnotowuje się stwierdzenie quorum, porządek obrad, podjęte uchwały oraz przebieg posiedzenia, w tym główne tezy wystąpień i wyniki głosowania.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych i osób biorących udział w sesji, teksty podjętych uchwał, dokumenty przedłożone Przewodniczącemu Rady Gminy.

3. Odpis protokółu z sesji Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi Gminy najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia sesji.

4. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Gminy na stanowisku pracownika obsługującego Radę Gminy, najpóźniej po 14 dniach od zakończenia sesji.

5. Poprawki do protokółu z sesji radny zgłasza najpóźniej na 3 dni przed planowanym terminem następnej sesji Przewodniczącemu Rady w formie pisemnej.

6. Przewodniczący Rady przed przystąpieniem do głosowania nad przyjęciem przez Radę Gminy protokołu z poprzedniej sesji, przedstawia zgłoszone poprawki. Na wniosek jednego radnego Przewodniczący Rady może zarządzić odtworzenie przebiegu obrad w części dotyczącej poprawki do protokołu.

7. Rada Gminy w drodze głosowania przyjmuje bądź odrzuca poprawki do protokołu z sesji

§ 34. Obsługę sesji Rady Gminy, Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady, komisji Rady i radnych sprawuje zatrudniony przez Wójta na wniosek Przewodniczącego Rady pracownik Urzędu Gminy.

§ 35. 1. Radni winni uczestniczyć w pracach Rady Gminy, jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

2. Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z wyborcami poprzez:

  1)  informowanie wyborców o stanie gminy,

  2)  konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady Gminy,

  3)  propagowanie zamierzeń i działań Rady Gminy,

  4)  informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie Gminy,

  5)  przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy, a następnie przedstawianie ich na sesji Rady Gminy lub posiedzeniu komisji.

§ 36. 1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady Gminy lub komisji spraw, które uważają za społecznie uzasadnione i pilne.

2. Radni mają prawo kierować do Wójta Gminy wnioski i zapytania we wszystkich sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej.

§ 37. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji, przez złożenie podpisu na liście obecności.

2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji Rady Gminy lub posiedzenia komisji powinien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

§ 38. 1. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2. Radni mogą odbywać dyżury w siedzibie Urzędu Gminy lub w innym miejscu.

§ 39. 1. Radni ponoszą odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie Gminy przed Radą Gminy i wyborcami.

2. Rada Gminy do 15 marca każdego roku podaje do wiadomości wyborców informację o pracy radnych za rok poprzedni, poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy oraz w sołectwach.

4. KOMISJE RADY

§ 40. Stałymi Komisjami Rady są:

  1)  Komisja Rewizyjna,

  2)  Komisja Budżetu, Finansów, Polityki Gospodarczej i Ochrony Środowiska.

§ 41. 1. Do zadań komisji stałych należy:

  1)  rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych Komisji przez Radę Gminy i Wójta Gminy oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji,

  2)  występowanie z inicjatywą uchwałodawczą w formie pisemnej,

  3)  opracowywanie stanowisk dla Rady Gminy i Wójta Gminy w sprawach, dla których została powołana,

  4)  kontrola wykonania uchwał Rady Gminy w zakresie objętym ich działalnością merytoryczną.

2. W skład komisji Rady Gminy wchodzi co najmniej 3 radnych.

§ 42. 1. Komisje podlegają tylko Radzie Gminy i działają wyłącznie na jej zlecenie.

2. Przewodniczących komisji wybiera Rada Gminy.

§ 43. 1. W terminie do 15 stycznia każdego roku komisje stałe przedkładają Radzie Gminy do zatwierdzenia plan pracy na dany rok.

2. Posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący Rady, na podstawie rocznego planu pracy komisji, zatwierdzonego przez Radę Gminy oraz na wniosek Przewodniczącego Komisji, Wójta Gminy lub na wniosek co najmniej 2 członków komisji - określając cele posiedzenia.

3. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności członka Komisji przez co najmniej trzy kolejne posiedzenia, Przewodniczący Komisji może wystąpić do Rady Gminy o jego odwołanie ze składu Komisji.

4. W posiedzeniach Komisji może uczestniczyć Wójt lub inny wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy, bez prawa udziału w głosowaniu.

5. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant. Protokół przechowywany jest w aktach komisji na stanowisku d/s obsługi Rady Gminy w Urzędzie Gminy.

6. Do protokółu z posiedzenia komisji dołącza się listę obecności członków komisji i osób biorących udział w posiedzeniu komisji, teksty podjętych uchwał i inne niezbędne materiały.

§ 44. 1. Posiedzenia Komisji są jawne. Obradom może przysłuchiwać się publiczność jeżeli nie zakłóca to ich przebiegu.

2. Jawność posiedzenia komisji lub jej części zostaje wyłączona, gdy ustawa tak stanowi.

§ 45. 1. Komisja swoje stanowisko w "sprawie" przedstawia w formie opinii i wniosków, które mają swoje odzwierciedlenie w protokole Komisji.

2. Podjęte rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu.

3. Przewodniczący Komisji przekazuje opinię bądź wnioski Komisji Przewodniczącemu Rady, który niezwłocznie przedstawia je Wójtowi Gminy i innym zainteresowanym jednostkom oraz na najbliższej sesji Radzie Gminy.

4. Wójt odpowiada w formie pisemnej na wniosek lub zapytanie w terminie 14 dni od daty otrzymania.

§ 46. 1. Dla realizacji zadań kompleksowych należących do właściwości więcej niż jednej Komisji, mogą być zwoływane wspólne posiedzenia Komisji.

2. Wspólne posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący Rady Gminy, na wniosek zainteresowanej Komisji.

3. O terminie i miejscu wspólnego posiedzenia komisji powiadamia się członków Komisji i osoby zaproszone pisemnie, co najmniej na trzy dni przed posiedzeniem.

4. Wspólne posiedzenia Komisji prowadzi przewodniczący posiedzenia wybrany spośród członków komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

5. Do wspólnych posiedzeń komisji stosuje się odpowiednio § 44 i 45 Statutu Gminy.

§ 47. 1. Za udział w posiedzeniach sesji, komisji stałych i doraźnych radni otrzymują diet.

2. Członkom komisji stałych i doraźnych przysługują diety za posiedzenia o których mowa w ust. 1.

3. Wysokość diet oraz tryb ich wypłacania określa odrębna uchwała Rady Gminy.

4. Radnym i członkom komisji przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy.

§ 48. 1. W celu wykonania określonych zadań Rada Gminy może powołać komisje doraźne.

2. W uchwale powołującej komisję doraźną Rada Gminy określa:

  1)  skład osobowy,

  2)  przewodniczącego komisji,

  3)  zadanie do wykonania, dla którego powołuje się komisję,

  4)  czas jej działania,

  5)  wysokość diety dla członków komisji za udział w pracach komisji.

3. W zakresie działalności komisji stosuje się przepisy niniejszego Statutu dotyczące komisji stałych.

4. Komisja doraźna informuje Radę Gminy o wykonaniu zadań określonych w uchwale o powołaniu komisji w formie sprawozdania i ulega rozwiązaniu.

5. KOMISJA REWIZYJNA

§ 49. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi co najmniej trzech radnych, w składzie uwzględniającym art. 18a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 50. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadzając kontrolę w zakresie zarządzania mieniem i wykonania budżetu gminy kieruje się kryterium legalności, rzetelności i gospodarności.

2. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole zlecone przez Radę Gminy, inne zadania wynikające z ustaw oraz zadania wynikające z § 41 niniejszego Statutu Gminy.

3. Przedmiotem kontroli jest działalność Wójta Gminy oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych w zakresie:

  1)  gospodarki finansowo - ekonomicznej,

  2)  gospodarowania mieniem komunalnym,

  3)  przestrzegania postanowień Statutu Gminy, uchwał Rady Gminy,

  4)  realizacji uchwał Rady Gminy,

  5)  wykonawstwa bieżących zadań gminy.

§ 51. 1. W związku z prowadzoną kontrolą członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo wglądu do dokumentów kontrolowanej jednostki w zakresie objętym kontrolą, wstępu do pomieszczeń oraz żądania od kierownika jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień.

2. Przewodniczący Rady wydaje upoważnienia imienne członkom Komisji Rewizyjnej do prowadzenia czynności kontrolnych.

3. O podjęciu czynności kontrolnych przez Komisję Rewizyjną Przewodniczący Rady, zawiadamia na piśmie Wójta i kierownika jednostki kontrolowanej, określając przedmiot, zakres i datę rozpoczęcia kontroli, nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem kontroli.

§ 52. 1. Protokół z kontroli powinien zawierać:

  1)  nazwę jednostki kontrolowanej,

  2)  określenie zakresu przedmiotu kontroli,

  3)  czas trwania kontroli,

  4)  stwierdzone uchybienia i nieprawidłowości,

  5)  wskazanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia,

  6)  uwagi wniesione przez przedstawicieli jednostki kontrolowanej.

2. Kierownik kontrolowanej jednostki ma prawo zgłosić zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od daty jego otrzymania do Przewodniczącego Komisji.

3. Protokół z kontroli podpisują wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

4. W protokole z przeprowadzonej kontroli odnotowuje się fakt odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego, podając przyczynę odmowy.

5. Kopię protokołu z kontroli otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej.

§ 53. 1. W terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu komisja formułuje zalecenia pokontrolne i wnioski w sprawie:

  1)  usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,

  2)  skierowania sprawy za pośrednictwem Rady Gminy do państwowych organów kontroli, nadzoru i ścigania.

2. Zalecenia i wnioski o których mowa w ust. 1 komisja przekazuje do wiadomości Wójtowi Gminy oraz Przewodniczącemu Rady.

3. Rada Gminy podejmuje uchwałę w sprawie zatwierdzenia zaleceń i wniosków Komisji Rewizyjnej, po zapoznaniu się z pisemnymi i ewentualnymi ustnymi wyjaśnieniami kierownika jednostki kontrolowanej oraz stanowiskiem Wójta Gminy.

§ 54. 1. Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie Komisji zatwierdzonym przez Radę Gminy, kontrole problemowe i sprawdzające obejmujące wybrane zagadnienia i zakres kontrolowanego podmiotu.

2. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni, a kontrola problemowa bądź sprawdzająca dłużej niż 3 dni.

3. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady Gminy w zakresie i w formach wskazanych przez Radę Gminy.

§ 55. Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z postępowania kontrolnego, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności, a w szczególności:

  1)  pozostaje z przedstawicielem kontrolowanej jednostki w związku małżeńskim oraz pokrewieństwa i powinowactwa do II stopnia,

  2)  jest związany z przedstawicielem kontrolowanej jednostki stosunkiem nadrzędności lub podrzędności służbowej.

§ 56. 1. O wyłączeniu z postępowania kontrolnego członka Komisji Rewizyjnej postanawia Przewodniczący Komisji.

2. O wyłączeniu z postępowania kontrolnego Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej postanawia Rada Gminy.

3. Rada Gminy zatwierdzając roczny plan kontroli Komisji Rewizyjnej, może postanowić o wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z poszczególnych planowanych kontroli.

4. Postanowienie o wyłączeniu jest ostateczne.

§ 57. Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia bądź nieudzielania absolutorium Wójtowi Gminy po zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową, powinien być przedłożony Radzie Gminy w terminie umożliwiającym rozpatrzenie go przez Radę Gminy w ustawowym czasie.

6. INTERPELACJE RADNYCH

§ 58. 1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze.

2. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z tego tytułu pytania.

3. Interpelację składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady. Do wniesienia interpelacji wystarczy podpis jednego radnego.

4. Przewodniczący Rady nie przyjmuje interpelacji, która nie odpowiada warunkom określonym w ust. 2 lub.

5. Przewodniczący Rady niezwłocznie przesyła interpelację Wójtowi Gminy, który w ciągu 14 dni udziela pisemnej odpowiedzi składającemu interpelację, zawiadamiając jednocześnie Przewodniczącego Rady.

7. ZAPYTANIA

§ 59. 1. Zapytanie składa się w celu uzyskania informacji o aktualnych problemach gminy.

2. Zapytania formułowane są ustnie na posiedzeniu Rady Gminy i wymagają w miarę możliwości bezpośredniej odpowiedzi.

3. Nieudzielenie odpowiedzi na zapytanie na sesji obliguje Wójta Gminy do udzielenia odpowiedzi pytającemu na piśmie w ciągu 14 dni od dnia sesji i zawiadomienie jednocześnie Przewodniczącego Rady.

4. Przewodniczący Rady informuje radnych o treści odpowiedzi na zapytanie na następnej sesji.

5. W imieniu Wójta odpowiedź na zapytanie może udzielić upoważniona przez niego osoba.

8. KLUBY RADNYCH

§ 60. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

§ 61. 1. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 3 radnych.

2. Kluby radnych działają w ramach Rady Gminy, na podstawie własnych regulaminów. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.

3. O powstaniu klubów jego członkowie niezwłocznie zawiadamiają Przewodniczącego Rady, który prowadzi rejestr klubów. W zawiadomieniu podaje się nazwę klubu, liczbę członków oraz imię i nazwisko jego przewodniczącego.

§ 62. Stanowisko klubu radnych może być przedstawiane Radzie Gminy na sesji przez jego członków.

§ 63. Przynależność do klubu radnych jest dobrowolna.

§ 64. 1. Kluby radnych działają przez okres kadencji Rady Gminy. Upływ kadencji Rady Gminy jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. W razie rozwiązania klubu radnych lub zmiany składu osobowego przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady Gminy.

§ 65. Kluby radnych mogą występować do Wójta o nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń w celu odbywania swoich posiedzeń.

9. WÓJT GMINY

§ 66. Wójt Gminy organizuje i kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 67. Wójt Gminy przedkłada Radzie Gminy sprawozdania z pracy między sesjami.

§ 68. W razie niemożności pełnienia obowiązków służbowych przez Wójta Gminy zastępstwo obejmuje Zastępca Wójta.

§ 69. 1. W celu omówienia spraw dotyczących funkcjonowania Gminy Wójt Gminy może zwoływać posiedzenia, w których uczestniczą Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy oraz pracownicy Urzędu Gminy merytorycznie odpowiedzialni za sprawy podlegające omówieniu.

2. Posiedzenia, o których mowa w ust. 1 nie są powszechnie dostępne, jednak Wójt Gminy może wyrazić zgodę na wstęp innych osób, niż określone w ust. 1 na całe posiedzenie lub na jego część.

§ 70. 1. Rada Gminy w drodze uchwały ustala wynagrodzenie Wójta Gminy.

2. W pozostałym zakresie ustalonym odrębną uchwałą Rady Gminy Przewodniczący Rady wykonuje czynności wynikające z prawa pracy w stosunku do Wójta.

§ 71. 1. Wójt Gminy nawiązuje stosunek pracy:

  1)  z Zastępcą Wójta na podstawie zarządzenia o powołaniu,

  2)  na podstawie uchwały o powołaniu:

a)  z Sekretarzem Gminy,

b)  ze Skarbnikiem Gminy,

c)  z Kierownikiem USC.

2. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników podległych gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Wójt wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w innych przepisach szczególnych.

Rozdział III

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

§ 72. 1. Rada Gminy tworzy jednostki pomocnicze - sołectwa.

2. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej rozstrzyga Rada Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami miejscowości, których sprawa bezpośrednio dotyczy lub z inicjatywy 1/5 mieszkańców tych miejscowości.

3. Konsultacje w sprawie utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być przeprowadzane na zebraniach wiejskich, w formie ankiet lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

4. W sprawie łączenia, podziału i zniesienia sołectwa Rada Gminy zasięga opinii Zebrania Wiejskiego.

§ 73. 1. Uchwała Rady Gminy w sprawie określonej w § 72 ust. 2 niniejszego Statutu powinna wskazywać: nazwę, obszar, granicę i siedzibę organów jednostki pomocniczej.

2. Granice jednostki pomocniczej powinny w miarę możliwości uwzględnić naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 74. 1. Rada Gminy zapewnia środki finansowe w budżecie gminy na bieżące utrzymanie przejętego przez jednostkę pomocniczą mienia komunalnego związane ze zwykłym zarządem.

2. Czynności zwykłego zarządu obejmują załatwianie bieżących spraw związanych ze zwykłym korzystaniem z rzeczy zgodnie z ich przeznaczeniem i utrzymaniem w stanie nie pogorszonym.

3. Jednostki pomocnicze nie tworzą własnych budżetów, a prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

4. (2)W przypadku niewyrażenia zgody przez radę gminy na wyodrębnienie w budżecie gminy zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim, środków stanowiących fundusz sołecki w następnym roku budżetowym, sołectwo korzysta ze środków finansowych wydzielonych z budżetu gminy, nie mniej jednak niż 5% wykonanych dochodów działu 756 za pierwsze półrocze roku poprzedniego - dochody od osób prawnych, od osób fizycznych, od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej.

5. (3)(uchylony).

6. Wydatki na realizację zadań przez jednostkę pomocniczą dokonywane są w ciągu roku budżetowego w miarę wpływu dochodów do budżetu, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

7. Podział środków finansowych na poszczególne jednostki pomocnicze następuje zgodnie z kryterium liczby mieszkańców w danej jednostce pomocniczej wg stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy.

8. Jednostka pomocnicza nie może bez zgody Wójta Gminy przekazać na rzecz osób trzecich mienia przekazanego jej w zarząd.

9. Środki finansowe uzyskane przez jednostkę pomocniczą z najmu mienia oraz przyznane z budżetu gminy nie mogą być wykorzystane na zadania inne niż własne gminy.

§ 75. 1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy, który z tej kontroli zdaje sprawozdanie Wójtowi Gminy.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach jednostek pomocniczych.

3. Organy jednostek pomocniczych składają sprawozdanie Skarbnikowi Gminy w okresach półrocznych oraz na każde żądanie Wójta Gminy w zakresie wykorzystania przyznanych środków finansowych oraz gospodarowania mieniem komunalnym oddanym w zarząd.

§ 76. Jednostki pomocnicze corocznie w terminie do 30 września każdego roku przedkładają Wójtowi Gminy plan zadań do realizacji w roku następnym w celu ujęcia ich w planie budżetu gminy.

§ 77. 1. Przewodniczący Rady Gminy zawiadamia przewodniczącego organu jednostki pomocniczej - sołtysa o sesji Rady Gminy oraz wraz z zawiadomieniem przekazuje proponowany porządek sesji.

2. Przewodniczący Rady Gminy może podczas sesji Rady Gminy udzielić głosu przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może brać udział w pracach komisji Rady Gminy zajmującej się sprawami dotyczącymi jednostki pomocniczej.

Rozdział IV

DOSTĘP DO DOKUMENTÓW

§ 78. 1. Każdemu przysługuje prawo do wglądu do dokumentów wynikających z wykonania zadań publicznych, zwanych dalej dokumentami oraz uzyskiwania i sporządzania ich odpisów, na zasadach określonych w § 79 - 80, chyba że ustawy określają odmiennie dostęp do dokumentów.

2. Każdy dokument jest jawny i dostępny z wyłączeniem tych, które zawierają:

  1)  informacje niejawne w rozumieniu ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Z 1999 r. Nr 11, poz. 95; z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 39, poz. 462; z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298),

  2)  informacje objęte tajemnicą skarbową, bankową i statystyczną,

  3)  informacje w zakresie objętym ochroną zbiorów danych osobowych,

  4)  informacje mogące naruszyć prywatność osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorcy w zakresie chronionym ustawą.

§ 79. 1. Udostępnienie dokumentów następuje na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, określający dokument lub jego część podlegającą udostępnieniu.

2. Dokument powinien być przygotowany i udostępniony wnioskodawcy w miarę możliwości niezwłocznie, nie później jednak, niż w terminie 14 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku.

3. Odmowa udostępnienia dokumentu jest możliwa jedynie ze względu na wynikającą z ustawy konieczność ochrony informacji wymienionych w § 78 ust. 2. niniejszego Statutu.

4. O odmowie udostępnienia dokumentu należy pisemnie powiadomić wnioskodawcę w terminie określonym ust. 2.

§ 80. 1. Udostępnienie dokumentów odbywa się w biurze Rady Gminy, w godzinach pracy Urzędu.

2. Wgląd do dokumentów jest bezpłatny. Za wykonanie kserokopii dokumentów dla potrzeb wnioskodawcy pobiera się opłatę w wysokości ustalonej przez Wójta Gminy.

3. Jeżeli część dokumentu jest objęta wyłączeniem określonym w § 78 ust. 2 niniejszego Statutu wówczas udostępnia się jego pozostałą część lub sporządza się wyciąg z nie objętej wyłączeniem części dokumentu.

4. Osobie korzystającej z dokumentów nie wolno:

a)  wyjmować dokumentów z akt, teczek, zbiorów,

b)  dokonywać na dokumentach oraz teczkach i okładkach zbiorów dokumentów poprawek, przeróbek, uzupełnień, znaków.

§ 81. Protokoły z sesji Rady Gminy, posiedzeń komisji Rady oraz Zarządzenia Wójta Gminy są udostępniane po ich zatwierdzeniu i podpisaniu przez uprawniony organ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przypisy:

1) § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 uchwały nr XXII/134/2004 z dnia 30 grudnia 2004 r. (Zacho.2005.19.323) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 lutego 2005 r.

2) § 74 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 uchwały nr XXVII/168/2005 z dnia 30 czerwca 2005 r. (Zacho.2005.77.1629) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 18 października 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr XII/86/08 z dnia 4 stycznia 2008 r. (Zacho.2008.21.393) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2008 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały nr XXXIV/210/2009 z dnia 24 września 2009 r. (Zacho.2009.79.2077) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 grudnia 2009 r.

3) § 74 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały nr XII/86/08 z dnia 4 stycznia 2008 r. (Zacho.2008.21.393) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2008 r.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Maciej Krzyśko 27-06-2003 15:58
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Sebastian Stępień 01-01-2007
Ostatnia aktualizacja: Sebastian Stępień 27-04-2012 13:04