Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Gminy Marianowo
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Podatki i opłaty lokalne - informacje

I. W sprawach podatkowych informacji udziela:

 1. Magdalena Kulawiak pok. 25, tel. (91) 561 - 38 - 66 wew. 23.

Podatek od nieruchomości, rolny, leśny - wymiar podatku, odroczenia, umorzenia, zaświadczenia o ilości ha przeliczeniowych w gospodarstwie rolnym, przyjmowanie deklaracji w sprawie podatku od środków transportowych.

 2. Karolina Wojtala pok. 26, tel. (91) 561 - 38 - 66 wew. 24.

Windykacja należności - podatki i opłaty lokalne, podatek rolny, leśny, zaświadczenia o zaległościach podatkowych.

II. Terminy składania informacji i deklaracji podatkowych:

1. Podatnicy podatku od środków transportowych winni:

  • składać do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,
  • skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie bądź wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności,
  • wpłacać obliczony w deklaracji podatek od środków transportowych – bez wezwania – na rachunek budżetu gminy w dwóch ratach płatnych do 15 lutego i 15 września każdego roku,
  • wzór druku deklaracji DT-1 wraz z załącznikiem DT-1/A określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych. (Dz. U. z 2018 r.,  poz.2436).

2. Podatnicy podatku od nieruchomości

- osoby fizyczne

  • z chwilą powstania obowiązku podatkowego pobierają z organu podatkowego druki informacji podatkowych stosowne do wyliczenia obowiązującego podatku i składają właściwemu organowi podatkowemu informacje w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego,
  • w przypadku zmiany również informują organ podatkowy o zaistniałych zmianach w ciągu 14 dni składając odpowiedni druk informacji,

- osoby prawne

  •  składają w terminie do dnia 31 stycznia organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania,  deklaracje na dany rok podatkowy na odpowiednim formularzu, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Z chwilą zmian odpowiednio korygują deklarację dołączając pismo uzasadniające korektę,
  • podatek płatny jest w 12 ratach w terminie do 15 dnia każdego miesiąca za wyjątkiem miesiąca stycznia w którym termin płatności przesunięty jest do 31 stycznia.

UWAGA DOTYCZĄCA 2025 ROKU!!!

W związku z nowelizacją ustawy o podatkach i opatach lokalnych obowiązującą od dnia 1 stycznia 2025 roku podatnicy podatku od nieruchomości będący osobami prawnymi lub innymi podmiotami obowiązanymi składać deklaracje na ten podatek, mogą składać deklaracje na podatek od nieruchomości na rok 2025 do dnia 31.03.2025 r., jeżeli spełnią wymagane warunki.

 Aby skorzystać z tego uprawnienia podatnicy mają obowiązek:

  • złożyć do Wójta Gminy Marianowo do 31.1.2025 r. pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tego uprawnienia, zawierające:

- nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane;

- nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego identyfikator podatkowy;

- oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na 2025 r. do 31.03.2025 r.

  • bez wezwania organu podatkowego wpłacić na rachunek właściwej gminy miesięczne raty podatku od nieruchomości:

- za styczeń – do 31.01.2025 r.,

- za luty – do 15.02.2025 r.,

- za marzec – do 15.03.2025 r.

w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 rok

Jeżeli zapłacone raty są:

  • niższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 r. za miesiące, za które zostały zapłacone, brakująca kwota podatku pozostała do zapłaty podlega, bez wezwania organu podatkowego, wpłacie na rachunek właściwej gminy do 31.03.2025 r., ale kwoty wpłaconej w tym terminie nie traktuje się jako zaległości podatkowej w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej;
  • wyższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 r. za miesiące, za które zostały uiszczone, kwota powstałej różnicy nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, a do jej zaliczenia lub zwrotu przepis art. 76 ww. ustawy stosuje się odpowiednio.

3. Podatnicy podatku rolnego i leśnego

- osoby fizyczne

  • z chwilą powstania obowiązku podatkowego pobierają z organu podatkowego druki informacji podatkowych stosowne do wyliczenia obowiązującego podatku i składają właściwemu organowi podatkowemu informacje w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego,
  • w przypadku zmiany również informują organ podatkowy o zaistniałych zmianach w ciągu 14 dni składając odpowiedni druk informacji;

- osoby prawne

  • składają w terminie do dnia 15 stycznia organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na dany rok podatkowy na odpowiednim formularzu, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Z chwilą zmian odpowiednio korygują deklarację dołączając pismo uzasadniające korektę,
  • podatek leśny płatny jest w 12 ratach w terminie do 15 dnia każdego miesiąca,
  • podatek rolny płatny jest w 4 ratach w terminie do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada każdego roku.

III. Wpłat podatków można dokonywać:

  1. osoby fizyczne mogą dokonywać wpłat podatków u inkasenta (sołtysa danego sołectwa), w kasie agencji płatniczej Monetia Sp. z o.o. w siedzibie Urzędu Gminy Marianowo, ul. Mieszka I 1, lub przelewem na rachunek Gminy Marianowo w Banku BNP Paribas Bank Polska Spółka Akcyjna 49 1600 1462 1711 3510 9000 0001 lub na indywidualny rachunek bankowy przypisany każdemu podatnikowi wskazany na decyzji wymiarowej,
  2. osoby prawne wpłacają należne podatki przelewem na rachunek bankowy Gminy Marianowo w Banku BNP Paribas Bank Polska Spółka Akcyjna 49 1600 1462 1711 3510 9000 0001

IV. Opłata skarbowa:

Za poszczególne czynności urzędowe związane z podatkami należy uiścić opłatę skarbową w następującej wysokości:

  • 17,00 zł – za wydanie zaświadczenia w sprawie ilości hektarów przeliczeniowych gospodarstwa rolnego zgłoszone do opodatkowania, za wydanie zaświadczenia o szacunkowym dochodzie z gospodarstwa rolnego, za złożone pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (informacji) podatkowych,                                                             
  • 21,00 zł – za wydanie zaświadczenia w sprawie zaległości podatkowych.

Nie podlega opłacie skarbowej dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia w sprawach:

  •  ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego, rent strukturalnych (do KRUS, do ZUS),
  •  świadczeń socjalnych oraz w sprawach załatwianych na podstawie przepisów o pomocy społecznej i  przepisów o zatrudnieniu socjalnym (do OPS),
  •  nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej, zdrowia,
  •  i inne zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej.

Opłatę skarbową uiszcza się na rachunek bankowy Gminy Marianowo w banku BNP Paribas Bank Polska Spółka Akcyjna 49 1600 1462 1711 3510 9000 0001

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Maciej Krzyśko 13-03-2005 20:57
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Magdalena Kulawiak 13-01-2012
Ostatnia aktualizacja: Sebastian Stępień 31-12-2024 13:52